Reaction

Nederland kent talloze duurzame, sociale, en lokale ondernemingen. Die moeten opboksen tegen grote winkelketens, die vol liggen met spullen waarvan we niet precies weten hoe, door wie, en onder welke omstandigheden ze zijn gemaakt. Daarom begint filmmaker Kees Brouwer zijn eigen keten: de Reaction.Wat als er een winkelketen was waarin geen filiaal hetzelfde is? En waarin het makenvan iets moois en duurzaams belangrijker is dan het maken van winst? Een remedie tegen onze verslaving aan groei, dat is de ‘Reaction’ volgens Kees Brouwer.

Het moet een keten worden van ondernemers, ambachtslieden, ontwerpers, kunstenaars, boeren, koks, en noem maar op, die zich willen verenigen om een robuuste tegenhanger van het grootkapitaal te vormen. Want, zo vindt Kees, iedereen heeft recht op kwaliteit en duurzaamheid.

Truien die een leven lang meegaan, hazelnootpasta van Nederlandse bodem, jenever zonder voetafdruk, een fiets gemaakt van oude fietsen. Het is zomaar een greep uit het Reaction-assortiment.

Reaction-filialen zijn eigenlijk overal, alleen het logo op de gevel ontbreekt nog. Onder het motto ‘wat willen we nog minder?’ reist Kees daarom de komende tijd het land door in zijn bestelwagen, op zoek naar mensen die laten zien hoe je eerlijk, sociaal, transparant en met een minimale voetafdruk kunt produceren. Lees meer over deze missie in zijn Reaction-manifest.